22 Kasım 2016 Salı

Çocuklarınız bu kelimeleri farklı anlıyor!


İster yazılı ister sözlü olsun dil kullanımı bireylerin yaşamını önemli ölçüde etkileyen bir güce sahiptir. Sözcükleri iyi kullanan, hitabet yeteneği gelişmiş bireylerin toplumsal yaşamda başarılı olması kaçınılmazdır.

Çocuklarımızla irtibat kurarken de kullandığımız kelimeleri onların nasıl algıladıklarına bakmaksızın sarf ederiz'' diyen Psikolog Gamze Eser: Haylazlık yapan çocuğa; “koşma, atlama, haylazlık yapma, vurma, etme” diyerek engel olmaya çalışırız fakat durum değişmez; çocuk yeniden bildiğini okur.

Muhakkak gelişmekte olan çocuğun bedensel yeteneklerini geliştirmek ve enerjisini tahliye etmek için hareket etmesi, koşması, zıplaması doğaldır ve gereklidir. Oysa, bedenine henüz bütün olarak hâkim olamadığı için acemilik yapması, kendisine ya da çevresine gönülsüzce de olsa zarar vermesi de mümkündür.

Anlatım ve açıklama etme biçimi konusunda sayısız kitap, makale, araştırma yayımlanmış ve aynı amaca gelmek için bambaşka biçimlerde kullanılan kelimelerin ayrı etkiler doğurduğu saptanmıştır. Olumsuz kelime kalıpları kullanılarak amaca ulaşmanın güç olduğunu açıklayan araştırmacılar, bunun nedenini çocuğun idrak biçimiyle açıklamaya çalışmışlardır.

Çocuklar “me, ma” gibi olumsuzluk anlamı veren takıları duymama, anlamama eğilimi gösterirler. Şöyle oysa; “yapma” denildiğine bunu “yap”, “koşma” denildiğinde “koş” olarak algılarlar. İletişimciler bunun haberdar oldukları için daha fazla olumlu kalıpları kullanırlar; “koşma” yerine “yavaş yürü”, “düşme” yerine “titiz ol” demeyi tercih ederler.

Çocuğunuzla irtibat kurarken bu kuralları aklınıza getirebilirseniz daha az uğraş ile daha kolay bir biçimde isteğinizi iletmeniz mümkündür. Onları uyarırken her zaman olumlu sözcükler kullanmaya özen gösterirseniz sizi anladıklarını ve uyarılarınızı dikkate aldıklarını ayrım edeceksiniz.

Uzm.Psikolog Gamze ESER / 2014


 



Uzm.Psikolog Gamze Eser, çocuklarınızın üstünde kelimelerin sihirli gücünü kullanmanız konusunda uyarıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder